By Rosie O'Brien

17 Φεβρουαρίου 2017 - 18:32

Καθηγήτρια και ομάδα μαθητών παίζουν παιχνίδια στην Αγγλική γλώσσα

Η ώρα του κύκλου είναι τις περισσότερες φορές το πιο αγαπημένο μου μέρος του μαθήματος. Αφού βγάλουμε τα παλτά μας και αφού ελέγξουμε τις εργασίες για το σπίτι, μαζευόμαστε όλοι μαζί για να συζητήσουμε για τα συναισθήματά μας, πώς περνάμε την ημέρα μας, τα Σαββατοκύριακα ή τις διακοπές μας, για τις απόψεις μας σχετικά με το φαγητό, τα παιχνίδια και τα πρόσφατα γεγονότα. Η ώρα του κύκλου δένει την τάξη σαν μία ομάδα στην οποία γνωρίζουμε όλοι τις απόψεις, τις διαθέσεις και τα νέα των υπολοίπων. Το κάθε παιδί αισθάνεται πολύτιμο μέλος του συνόλου και επειδή όλοι, ακόμα και ο δάσκαλος και ο βοηθός του, κάθονται στο πάτωμα, μπορούν να βλέπουν ο ένας τον άλλον και όλοι είναι ίσοι. Όταν ξεκίνησα να διδάσκω χρησιμοποιούσα τον κύκλο μόνο με τους μικρότερους μαθητές μου, αλλά παρατήρησα ότι σε αυτές τις τάξεις οι δεσμοί ήταν πιο ισχυροί από ότι στις υπόλοιπες τάξεις μου. Δοκίμασα με κάποια επιφύλαξη την τεχνική του κύκλου με τους μεγαλύτερους μαθητές μου και διαπίστωσα ότι είχε επιτυχία!

Ερωτήσεις

Ξεκινάμε την ώρα του κύκλου κάνοντας ερωτήσεις. Συνήθως αρχίζουμε με μία απλή ερώτηση για να καλωσορίσουμε τα παιδιά στην τάξη χαλαρά, και να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθησή τους πριν ασχοληθούμε με πιο δύσκολα θέματα. Η ερώτηση μπορεί να είναι «Τι κάνεις;» ή «Πώς σε λένε;» για τους μικρούς μαθητές και «Πώς πέρασες το Σαββατοκύριακο;» ή «Τι σου άρεσε πιο πολύ στις διακοπές;» για τις πιο προχωρημένες τάξεις. Αφού απαντήσει στην ερώτηση το παιδί, απευθύνει σε ένα άλλο παιδί (της επιλογής του) την ίδια ερώτηση. Έτσι αναπτύσσονται θετικές δεξιότητες διαλόγου: μαθαίνουν να απαντούν στις ερωτήσεις αλλά και να ρωτούν, να ακούν τους υπόλοιπους και να περιμένουν τη σειρά τους. Κατόπιν συνήθως κάνουμε μία συμπληρωματική ερώτηση χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που μάθαμε στο προηγούμενο μάθημα. Έτσι πολλές φορές δίνουμε στα παιδιά πιο ελεύθερες επιλογές, αλλά παράλληλα κρατάμε την ίδια δομή στην πρόταση για σιγουριά. Για παράδειγμα, μπορεί να ξεκινήσω με μία ερώτηση όπως «Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;», τα παιδιά μπορούν να συνεχίσουν με την ίδια ερώτηση ή να ρωτήσουν «ποιο είναι το αγαπημένο σου ρόφημα/πίτσα/παγωτό;». Αυτό αμέσως δίνει αυτοπεποίθηση στους μαθητές με χαμηλή αυτοπεποίθηση. Μπορούν να απευθύνουν την εισαγωγική ερώτηση και να συμμετέχουν, και οι μαθητές που έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση να μπορέσουν να μιλήσουν πιο ελεύθερα.

Μέσα από αυτές τις απλές ερωτήσεις, γνωριζόμαστε καλύτερα και η τάξη αποκτά συνοχή. Δημιουργείται ένα πλαίσιο στο οποίο τα παιδιά είναι αποδεκτά έτσι όπως είναι. Έτσι παρέχουμε βοήθεια στα παιδιά τα οποία αισθάνονται ότι έχουν αποκλειστεί από τους υπόλοιπους λόγω των ικανοτήτων τους στα Αγγλικά, της χαμηλής αυτοπεποίθησής τους ή για άλλους λόγους. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα δικά τους δυνατά και αδύνατα σημεία, αλλά και των υπόλοιπων παιδιών, και μαθαίνουν να στηρίζουν το ένα το άλλο.

Πάντα φροντίζουμε ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία να ρωτήσουν και να απαντήσουν μία ερώτηση σε αυτό το σημείο, και έτσι όλοι αισθάνονται ότι συμμετέχουν και μάλιστα ενδιαφέρονται για τους συμμαθητές τους, καθώς συχνά ακούω να μου λένε «Rosie, o Γιάννης δεν έχει μιλήσει ακόμα!». Με αυτόν τον τρόπο όλοι ανήκουν στην ομάδα και δημιουργείται μια φιλική ατμόσφαιρα.

Σχεδιασμός

Στην ώρα του κύκλου παρουσιάζουμε τη δομή του μαθήματος και το θέμα της ημέρας: τα παιδιά είναι συγκεντρωμένα και ανυπομονούν για το τι θα ακολουθήσει. Έχουν τον χρόνο να ρωτήσουν τι πρόκειται να μάθουν, γεγονός που ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες να διακόψουν το μάθημα αργότερα. Όταν τα παιδιά γνωρίζουν τη δομή του μαθήματος αισθάνονται ότι συμμετέχουν περισσότερο στη μαθησιακή διαδικασία και ενθουσιάζονται με το μάθημα που ακολουθεί. Μόλις τους ανακοινώσω το θέμα του μαθήματος αρχίζουν να το επεξεργάζονται και εντοπίζουν τι ξέρουν ήδη, πολλές φορές μου λένε διάφορες λέξεις και γεγονότα. Μετά μπορούμε να δουλέψουμε μαζί και να δούμε τι ξέρουν ήδη, πριν παρουσιάσω το νέο λεξιλόγιο. Για τους ίδιους λόγους σχεδόν πάντα δίνω οδηγίες την ώρα του κύκλου.

Λεξιλόγιο

Συχνά παρουσιάζουμε το λεξιλόγιο την ώρα του κύκλου που τα παιδιά είναι συγκεντρωμένα και το περιβάλλον είναι φιλικό. Χρησιμοποιώ κάρτες, τον πίνακα, εποπτικά μέσα, μιμητικές κινήσεις, ζωγραφιές, κλπ. Το μέγεθος και το σχήμα του κύκλου σημαίνει ότι αυτό μπορεί να γίνει με τρόπο πιο διαδραστικό από ό,τι να κάθονται οι μαθητές στα θρανία τους. Μπορούμε να σερνόμαστε σαν φίδια, να κάνουμε πως κλαίμε σαν να είμαστε λυπημένοι και να φοράμε φανταστικά ρούχα. Μπορούμε να ζωγραφίζουμε μαζί, να παίζουμε παιχνίδια με τις κάρτες και να δημιουργούμε τις στιγμές που εντυπώνονται στη μνήμη ώστε να μην ξεχνούν οι μαθητές το λεξιλόγιο. Οι διαδραστικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση και δράση βοηθούν τα παιδιά που δεν έχουν την αυτοπεποίθηση να εκφραστούν προφορικά στην αγγλική γλώσσα να επικοινωνήσουν και να δείξουν ότι καταλαβαίνουν μέσα από τη γλώσσα του σώματος και να αισθάνονται μέλος της ομάδας. Βοηθούν επίσης στο να εκτονωθεί το πλεόνασμα ενέργειας που ίσως έχουν τα παιδιά και να ωφεληθούν και οι κιναισθητικοί μαθητές. Στον κύκλο τα παιδιά νιώθουν ότι είναι αποδεκτό να πουν κάτι με λάθος προφορά ή να παραδεχτούν ότι δεν θυμούνται μία λέξη.

Τραγούδια

Τα τραγούδια είναι καταπληκτικός τρόπος εκμάθησης Αγγλικών για παιδιά, διότι είναι ευχάριστα και συνήθως αποτελούνται από πλήρεις προτάσεις και στα παιδιά αρέσει να τα τραγουδούν ξανά και ξανά. Τραγουδάμε συχνά την ώρα του κύκλου και τα τραγούδια περιλαμβάνουν τις κινήσεις που σχετίζονται με το λεξιλόγιο του μαθαίνουμε. Το σχήμα του κύκλου δίνει κίνητρο στα παιδιά καθώς βλέπει το ένα το άλλο να χαίρεται που συμμετέχει στο τραγούδι και επίσης μπορεί να αντιγράφει το ένα τις κινήσεις του άλλου, αν κάποιο παιδί δεν είναι σίγουρο ποια είναι η σωστή λέξη ή η σωστή κίνηση.

Ιστορίες

Η ολοκλήρωση του μαθήματος πάλι με τον κύκλο προσδίδει έμφαση στη συνηθισμένη διαδικασία. Σε αυτήν την ώρα του κύκλου ανακεφαλαιώνουμε το μάθημα, το λεξιλόγιο που μάθαμε, λέμε ποιο σημείο του μαθήματος μας άρεσε περισσότερο, τραγουδάμε ένα τραγούδι ή διαβάζουμε μια ιστορία. Έτσι μπορούμε να ηρεμήσουμε τα παιδιά αν έχουμε παίξει προηγουμένως ένα ιδιαίτερα έντονο παιχνίδι και να τα προετοιμάσουμε για την επιστροφή στο σπίτι. Στο προηγούμενο blog μου σχετικά με τα οφέλη του να διαβάζετε με τα παιδιά σας, ανέφερα ότι η ώρα που διαβάζουμε στο παιδί μια ιστορία αποτελεί έναν ασφαλές πλαίσιο για να διερευνήσουμε νέα και μερικές φορές τρομακτικά πράγματα. Η ώρα του κύκλου μπορεί να αποτελέσει αυτό το ασφαλές πλαίσιο μέσα στην τάξη. Για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε εδώ.Στις μεγαλύτερες τάξεις πολλές φορές διαβάζουμε μαζί βιβλία στον κύκλο, διαβάζει ο καθένας με τη σειρά του και απολαμβάνουμε τον διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης του κάθε παιδιού.

Συμπέρασμα

Η ώρα του κύκλου δένει την τάξη ως ομάδα στην οποία υπάρχει αλληλοσεβασμός και ο καθένας αισθάνεται πολύτιμο και ισότιμο μέλος αυτής της ομάδας. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να επικοινωνούν μεταξύ τους και πώς να συμπεριφέρονται στο πλαίσιο της ομάδας. Ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους και όλη η τάξη συνδέεται με ισχυρούς δεσμούς.

Χρήσιμοι σύνδεσμοι