Υπάρχουν πολλοί τρόποι να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει Αγγλικά ακόμα κι αν εσείς δεν μιλάτε τη γλώσσα. Η καθηγήτρια του British Council Claire Hughes προτείνει κάποιες πρακτικές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να ενισχύσετε ακόμα περισσότερο τη διαδικασία της εκμάθησης της γλώσσας.
Τα Αγγλικά στην καθημερινότητα
Μπορεί να είναι δύσκολο για τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν γιατί μαθαίνουν Αγγλικά πέρα από το γεγονός ότι τα διδάσκονται στο σχολείο. Πολλές ταινίες και τηλεοπτικά προγράμματα είναι μεταγλωτισμένα, υπάρχουν αμέτρητες υπηρεσίες και εφαρμογές μετάφρασης στο διαδίκτυο, ενώ μπορεί και να μην έχουν και Αγγλόφωνους φίλους. Όλοι αυτοί οι παράγοντες δυσκολεύουν τα παιδιά να φανταστούν έναν κόσμο όπου τα Αγγλικά είναι απαραίτητα.
Ένας από τους γρηγορότερους και απλούστερους τρόπους να ενθαρρύνετε το παιδί σας στη διαδικασία εκμάθησης Αγγλικών είναι να εντοπίσετε περιστάσεις που τα αφορούν άμεσα και στις οποίες τα Αγγλικά είναι απαραίτητα. Για παράδειγμα, αν στο παιδί σας αρέσει πολύ το ποδόσφαιρο, μιλήστε του για έναν διεθνή ποδοσφαιρικό αγώνα όπου οι παίκτες που συμμετέχουν και ο διαιτητής είναι από διαφορετικές χώρες. Ρωτήστε το παιδί σας πώς θα μπορούσαν όλοι αυτοί να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Έτσι μπορείτε να συνεχίσετε τον διάλογο λέγοντας ότι τα Αγγλικά είναι μία διεθνής γλώσσα που χρησιμοποιείται σε όλον τον κόσμο και μπορεί να φέρει κοντά ανθρώπους από διαφορετικές χώρες αλλά κοινά ενδιαφέροντα. Αν το παιδί σας είναι αρκετά μεγάλο και καταλαβαίνει τα στατιστικά στοιχεία, αυτό το γράφημα και οι πληροφορίες του περιέχουν χρήσιμα στατιστικά στοιχεία που αποδεικνύουν αυτό που του λέτε.
Προετοιμασία για το μάθημα των Αγγλικών
Κανονικά, εφόσον το παιδί σας έχει το κίνητρο για να μάθει, θα θέλει και να πηγαίνει στο μάθημα των Αγγλικών του. Ενώ ο καθηγητής αναλαμβάνει τη μάθηση στην τάξη, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε το παιδί να είναι καλά προετοιμασμένο για το μάθημά του και να μπορέσει να αξιοποιήσει στο έπακρο την εμπειρία αυτή.
Παρόλο που χρησιμοποιούμε συχνά κινητικές δραστηριότητες μέσα στις τάξεις μας, υπάρχουν στιγμές που οι μαθητές μας πρέπει να κάθονται στις θέσεις τους και να σκέφτονται με μεγαλύτερη προσοχή την παραγωγή της γλώσσας. Έχω παρατηρήσει ότι οι μαθητές που έχουν περάσει όλη τη μέρα τους καθισμένοι στο σχολείο ή στο σπίτι, έρχονται στο μάθημα των Αγγλικών γεμάτοι ενέργεια όπως τα παιχνιδιάρικα κουτάβια, οπότε δυσκολεύονται περισσότερο να συγκεντρωθούν. Αν φροντίσετε ώστε το παιδί σας να εκτονωθεί πριν το μάθημα, θα είναι πιο συγκεντρωμένο στην τάξη. Σε αντίθετη περίπτωση, βοηθά επίσης να έχει το παιδί σας την απαιτούμενη ενέργεια για να συμμετέχει πλήρως στην τάξη και αυτό το πετυχαίνετε αν του δώσετε να φάει ένα υγιεινό σνακ πριν το μάθημα και φέρνοντας ένα μπουκάλι νερό στην τάξη.
Στη διάρκεια των μαθημάτων, χρησιμοποιούμε πολλές διαφορετικές δραστηριότητες ώστε να μπορούν οι μαθητές για εκφράζονται ο καθένας ξεχωριστά. Προκειμένου να τους βοηθήσουμε να βάλουν την προσωπική τους σφραγίδα στη δουλειά τους, τους ενθαρρύνουμε να σκεφτούν πώς μπορούν να εκφραστούν περισσότερο μέσα από το χρώμα, τις εικόνες και άλλες τεχνικές παρουσίασης. Αν λοιπόν το παιδί σας έχει μία κασετίνα γεμάτη με τα απαραίτητα, θα μπορέσει να δημιουργήσει τα καλύτερα γραπτά του στα Αγγλικά αξιοποιώντας όλες του τις δυνατότητες. Έχω μάλιστα μία μαθήτρια που έχει μια ξεχωριστή κασετίνα με μολύβια και στυλό του Minecraft που χρησιμοποιεί μόνο στα μαθήματα των Αγγλικών. Ανυπομονεί τόσο πολύ να χρησιμοποιήσει τα αγαπημένα της στυλό ώστε είναι πραγματικά ενθουσιασμένη όταν πρόκειται να έρθει στο μάθημα.
Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μιλούν για τα μαθήματα των Αγγλικών τους
Όταν βλέπετε το παιδί σας μετά το μάθημα, είναι πολύ καλή ιδέα να το ρωτήσετε πώς πέρασε. Έτσι θα αντιληφθεί πόσο ενδιαφέρεστε για το τι μαθαίνει και θα μπορέσει να ξαναφέρει στο μυαλό του το μάθημα. Παρόλα αυτά δεν είναι πάντα εύκολο να κάνετε τα παιδιά να εκφραστούν. Μια φορά ένας γονιός μου είπε: «Όποτε ρωτάω τα παιδιά πώς ήταν το μάθημά τους, μου λένε ότι ήταν μια χαρά και μου δίνουν την εντύπωση ότι δεν θέλουν να μιλήσουν γι’ αυτό.»
Αν ισχύει το ίδιο και με το δικό σας παιδί, κάντε του πιο σαφείς ερωτήσεις ώστε να μιλήσει για συγκεκριμένες στιγμές του μαθήματος. Μερικές από αυτές τις ερωτήσεις μπορούν να είναι:
- Τι σου άρεσε περισσότερο στο σημερινό μάθημα;
- Τι αστείο έγινε σήμερα στην τάξη;
- Με ποιον συμμαθητή σου μίλησες σήμερα; Για τι μιλήσατε;
- Τι σε έκανε περήφανο/η σήμερα στην τάξη;
- Σε δυσκόλεψε κάτι στο σημερινό μάθημα;
Κάνοντας ερωτήσεις και δείχνοντας πραγματικό ενδιαφέρον για το τι μαθαίνει το παιδί σας, του αποδεικνύετε πόσο σημαντικά θεωρείτε τα Αγγλικά. Αν αντιληφθεί ότι είναι σημαντικά για εσάς, είναι πολύ πιθανό να θεωρήσει κι εκείνο ότι είναι σημαντικά κι έτσι θα δείξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το μάθημα καθώς θα θελήσει να το συζητάει μετά μαζί σας.
Πώς να δώσετε κίνητρο για την εκμάθηση των Αγγλικών έξω από την τάξη
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να ενθαρρύνετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί τα Αγγλικά και εκτός της τάξης ακόμα και αν δεν μπορείτε εσείς να επικοινωνείτε μαζί του.
Αν το παιδί σας είναι μικρό και βρίσκεται στα πρώτα στάδια της εκμάθησης μπορείτε να το βοηθήσετε να εξοικειωθεί με τους ήχους των Αγγλικών και με το πώς συνδέονται με το δικό σας αλφάβητο. Το Alphablocks είναι ένα πρόγραμμα του BBC που υπάρχει στο YouTube και θα σας βοηθήσει. Δεν χρειάζεται να έχετε γνώσεις στα Αγγλικά για να παρακολουθήστε τα βίντεο αυτά και να μιλήσετε και να τραγουδήσετε μαζί με το παιδί σας. Εξάλλου τα βίντεο δεν διαρκούν πάνω από πέντε λεπτά και έτσι μπορείτε να τα εντάξετε ακόμα και στις μέρες με φορτωμένο πρόγραμμα.
Αν το παιδί σας είναι ευφάνταστο, μπορείτε να του δώσετε για παιχνίδι μία φιγούρα – ένα λούτρινο ζωάκι, μία κούκλα ή έναν ήρωα του Star Wars. Πείτε του πως το παιχνίδι αυτό μιλάει μόνο Αγγλικά κι έτσι για να του μιλήσει και να παίξει μαζί του πρέπει να χρησιμοποιήσει τα Αγγλικά του. Ένας γονιός το δοκίμασε αυτό με ένα αρκουδάκι που έφερε στο παιδί του επιστρέφοντας από ένα ταξίδι στο Λονδίνο. Κάθε βράδυ το παιδί καληνύχτιζε το αρκουδάκι στα Αγγλικά, του έλεγε πώς πέρασε τη μέρα του και του έκανε και μία ερώτηση για τη ζωή στην Αγγλία. Αφού «άκουγε» την απάντηση, έλεγε στους γονείς του στα Ρουμάνικα τι του είχε πει το παιχνιδάκι. Πολύ σύντομα το αρκουδάκι είχε αποκτήσει την προσωπική του ιστορία και το παιδί ένιωθε αυτοπεποίθηση που είχε το ρόλο του μεταφραστή.
Με τα πιο μεγάλα παιδιά, σκεφτείτε πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα Αγγλικά όπως χρησιμοποιούν και τη μητρική τους γλώσσα. Αν το παιδί σας έχει φίλους που επίσης μαθαίνουν Αγγλικά, διοργανώστε μία «Αγγλική Βραδιά» σε κάποιο σπίτι. Μπορούν να φτιάξουν ένα φαγητό διαβάζοντας τη συνταγή στα Αγγλικά, να μιλούν Αγγλικά καθώς τρώνε το φαγητό που μαγείρεψαν και μετά να δουν μία ταινία στα Αγγλικά. Ίσως να μην σκεφτούν να διοργανώσουν κάτι τέτοιο μόνα τους, αλλά αν εσείς αναλάβετε τα διαδικαστικά, θα θελήσουν να συμμετέχουν στο διασκεδαστικό κομμάτι, στην κουβέντα και το φαγητό.
Τα πιο μεγάλα παιδιά ίσως να έχουν τις γνωστικές δεξιότητες για να σας διδάξουν κάτι από αυτά που μαθαίνουν. Οι εκπαιδευτικές έρευνες δείχνουν ότι αν διδάξουμε κάτι στους άλλους, είναι πιο πιθανό εμείς οι ίδιοι να το αντιληφθούμε πλήρως και να το θυμόμαστε καλύτερα. Αν το παιδί σας μπορεί να σας μάθει κάτι καινούριο, θα αντιληφθεί πόσο πολλά πράγματα στα αλήθεια γνωρίζει και έτσι θα τονωθεί η αυτοπεποίθησή του.
Η επικοινωνία μετράει
Πάνω από όλα το παιδί σας θέλει να αισθάνεται ότι δεν είναι μόνο στη διαδικασία εκμάθησης της γλώσσας. Υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο με τους οποίους μπορεί να επικοινωνήσει στα Αγγλικά, κι έτσι δεν χρειάζεται να ανησυχείτε αν εσείς δεν συμμετέχετε σε αυτή τη φάσης της όλης διαδικασίας. Η υποστήριξη και η καθοδήγηση που μπορείτε να προσφέρετε στο παιδί σας είναι εξίσου σημαντική και συμβάλει στην επιτυχή έκβαση της εκμάθησης της γλώσσας.