Γιατί είναι σημαντική η αυτοπεποίθηση;
Για να διδάξουμε τους ανθρώπους να μιλούν Αγγλικά, είναι σημαντικό να τονώσουμε την αυτοπεποίθησή τους. Αν δεν νιώθεις άνετα να μιλήσεις, θα είναι δύσκολο να πείσεις τον εαυτό σου να εξασκηθεί. Σε αυτό το άρθρο, η καθηγήτρια του British Council, Claire Hughes, σας δίνει συμβουλές για να ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σας από τα πρώτα κιόλας στάδια εκμάθησης της γλώσσας, παρέχοντάς του ένα θετικό ξεκίνημα στα προφορικά Αγγλικά.
Ας έρθουμε στις λεπτομέρειες
Η αυτοπεποίθηση στα προφορικά Αγγλικά δεν συνδέεται απαραίτητα με τη γνώση της γλώσσας, αντίθετα, μπορεί κάλλιστα να συνδέεται με την προσωπικότητα και την εμπειρία με τη γλώσσα. Αν πιστεύετε ότι το παιδί σας χρειάζεται ένα «σπρώξιμο» στα προφορικά, ξεκινήστε μιλώντας του για το πώς αισθάνεται. Για να καθοδηγήσετε τη συζήτηση, μπορείτε να συμπεριλάβετε τις παρακάτω ερωτήσεις:
- Σου αρέσει να μιλάς Αγγλικά; Γιατί;/Γιατί όχι;
- Πώς νιώθεις όταν μιλάς Αγγλικά;
- Τι σε δυσκολεύει να μιλήσεις Αγγλικά;
Δεν υπάρχει μία και μοναδική απόλυτη λύση που θα κάνει όλα τα παιδιά να μιλήσουν Αγγλικά, επομένως, είναι σημαντικό να δούμε την όλη αντιμετώπιση της κατάστασης από το παιδί για να εντοπίσουμε τους συγκεκριμένους τομείς στους οποίους μπορούμε να αυξήσουμε την αυτοπεποίθηση χρησιμοποιώντας τις σωστές λύσεις και τεχνικές. Ακολουθούν κάποιοι από τους πιο συνήθεις λόγους για τους οποίους τα παιδιά δεν έχουν αυτοπεποίθηση στα προφορικά, καθώς και προτεινόμενες δραστηριότητες που μπορείτε να δοκιμάσετε.
Βοηθήστε τα ήσυχα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους
Η συστολή είναι πολύ συχνή στα παιδιά, ωστόσο, ορισμένοι γονείς με τους οποίους έχω μιλήσει ανησυχούν όταν αναλογίζονται ότι το παιδί τους είναι ντροπαλό, γιατί πιστεύουν ότι αυτό θα το κρατήσει πίσω στην πρόοδό του. Παρότι είναι γεγονός ότι τα συνεσταλμένα παιδιά δεν συμμετέχουν συχνά στην ομαδική συζήτηση στην τάξη, όταν τελικά μιλούν, συνήθως έχουν ακούσει προσεκτικά τι έχουν πει οι υπόλοιποι και μπορούν να συμβάλουν στη συζήτηση αποτελεσματικά. Τα πιο ήσυχα παιδιά συνεργάζονται συνήθως καλά με τους συμμαθητές τους, φροντίζοντας ώστε τα μέλη της ομάδας να είναι ευχαριστημένα με τη δουλειά τους. Οι γονείς μπορούν να επέμβουν βοηθώντας τα παιδιά τους να αναγνωρίσουν τα δυνατά τους σημεία και να τα χρησιμοποιήσουν στον προφορικό λόγο. Αυτό το άρθρο επισημαίνει κάποια ενδιαφέροντα, σχετικά θέματα για να ξεκινήσετε.
Αν το παιδί σας νιώθει πολύ άβολα να μιλήσει με τους φίλους του, ίσως, μπορεί να προσπαθήσει να μιλήσει Αγγλικά διαδικτυακά παίζοντας ένα βιντεοπαιχνίδι. Το κάνουν πολλοί μαθητές μου με τους φίλους τους, αλλά και με παιδιά από όλο τον κόσμο, χρησιμοποιώντας τα Αγγλικά ως την κοινή τους γλώσσα. Μια μελέτη έχει δείξει, επίσης, ότι, οι συνεσταλμένοι άνθρωποι μπορούν πιο εύκολα να κάνουν φιλίες online. Φροντίστε, μόνο, να ενημερωθείτε πρώτα, και εσείς και το παιδί σας για τις προτεινόμενες προφυλάξεις για την ασφάλεια online όταν χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο.
Καθένας μπορεί να μάθει μια γλώσσα
Πολλοί πιστεύουν ότι, είτε είσαι εκ φύσεως καλός στις γλώσσες, είτε θα τις βρίσκεις πάντα δύσκολες. Η πεποίθηση αυτή ενισχύεται όταν οι μαθητές μου συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συμμαθητές τους. Βλέπουν εκείνους που έχουν αυτοπεποίθηση να χρησιμοποιούν συχνά τα Αγγλικά όταν μιλάνε, χωρίς, φαινομενικά κανένα πρόβλημα και με μεγάλη ευκολία. Καταλήγουν, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι, επειδή οι ίδιοι δυσκολεύονται περισσότερο να μιλήσουν, το καλύτερο είναι να παραιτηθούν και να αποφύγουν την προσπάθεια.
Αυτή η πεποίθηση αναφέρεται ως στατική νοοτροπία, αλλά απέχει πάρα πολύ από την αλήθεια. Όπως συμβαίνει και με άλλες δεξιότητες, ο καθένας μπορεί να μάθει μια γλώσσα, δεν χρειάζεται κανένα φυσικό ταλέντο. Βοηθήστε το παιδί σας να χτίσει νοοτροπία ανάπτυξης δίνοντάς του να καταλάβει ότι με την εξάσκηση, ο καθένας μπορεί να μιλήσει πολύ καλά Αγγλικά. Αν χρειάζεται κάτι παραπάνω για να πειστεί, μπορείτε να του δείξετε αυτή την ιστοσελίδα από τον πολύγλωσσο Benny Lewis. Στο σχολείο, ο Benny πίστευε ότι ήταν ανεπίδεκτος στις γλώσσες, αλλά σήμερα μιλάει επτά γλώσσες!
«Κάνω πάρα πολλά λάθη όταν μιλάω!»
Όποτε μου λένε οι μαθητές μου ότι κάνουν λάθη όταν μιλάνε, η πρώτη μου αντίδραση πάντα είναι να είμαι θετική και να επισημαίνω ότι τα λάθη δηλώνουν ότι μαθαίνεις καινούρια πράγματα στη γλώσσα και προσπαθείς να μεταφέρεις αυτό που θέλεις να πεις, και όχι απλώς να πεις αυτό που ξέρεις. Τα παιδιά που διδάσκω, βέβαια, δεν συμφωνούν πάντα με αυτή την άποψη και πιστεύουν ότι δεν θα έπρεπε να κάνουν αυτά τα λάθη εξ αρχής.
Η επαφή που έχουν τα παιδιά με τα Αγγλικά, συνήθως προέρχεται από τα βιβλία τους ή από εκπομπές και ταινίες στα Αγγλικά. Ωστόσο, αυτά τα Αγγλικά, δεν είναι εντελώς αυθεντικά, γιατί είναι εξολοκλήρου βασισμένα σε σενάριο. Κάθε ηθοποιός ξέρει πότε είναι η σειρά του να πάρει το λόγο και έχει γραμμένα από πριν τα λόγια, τα οποία εκφράζουν τέλεια αυτό που θέλει να πει. Τα παιδιά βλέπουν αυτούς τους χαρακτήρες να μιλάνε με τέτοια σαφήνεια που, ενδεχομένως, να θέσουν στον εαυτό τους μη ρεαλιστικές προσδοκίες να κάνουν το ίδιο, παρά το γεγονός ότι τα Αγγλικά των εκπομπών ή των ταινιών διαφέρουν από τα Αγγλικά που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή ζωή.
Οι γονείς μπορούν να εξαλείψουν ή να μειώσουν αυτή την πίεση προτρέποντας τα παιδιά τους να κατανοήσουν ότι στη συζήτηση στην πραγματική ζωή οι άνθρωποι χάνουν τα λόγια τους, διορθώνουν τον εαυτό τους και επαναλαμβάνουν αυτά που λένε. Μπορείτε να δείτε, αν υπάρχουν, από το «backstage» των γυρισμάτων των αγαπημένων τους εκπομπών, για να διαπιστώσουν ότι ακόμα και οι ηθοποιοί κάνουν λάθη όταν μιλάνε! Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να γελάσεις με τα λάθη σου και μετά να ξαναπροσπαθήσεις.
Δεν υπάρχει η τέλεια φράση
Ενδεχομένως, ο πιο απλός λόγος για τον οποίο τα παιδιά δεν έχουν αυτοπεποίθηση να μιλήσουν είναι ότι, όταν έρχεται η σειρά τους να συμμετάσχουν σε μια συζήτηση, το μυαλό τους «κολλάει» και δεν ξέρουν τι να πουν. Πιέζουν τον εαυτό τους να πει κάτι πολύ αστείο ή έξυπνο, και όταν δεν μπορούν να σκεφτούν την τέλεια φράση, επιλέγουν να μην πουν τίποτα.
Αυτό μπορεί να συμβαίνει τόσο στη μητρική τους γλώσσα, όσο και στα Αγγλικά, οπότε σε αυτή την περίπτωση, το παιδί σας μπορεί να βοηθηθεί βρίσκοντας μερικά γενικά τεχνάσματα που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να συνεχίσει την κουβέντα, ανεξάρτητα από τη γλώσσα. Υπάρχουν πολλά βιβλία που έχουν γραφτεί συγκεκριμένα για να βοηθήσουν τα νέα παιδιά να καταλάβουν πώς να αλληλεπιδρούν με τους άλλους, όπως για παράδειγμα, το «Beyond Texting» της Debra Fine. Αν στο παιδί σας αρέσει το διάβασμα, μπορείτε να βρείτε ένα βιβλίο στη μητρική του γλώσσα που να ασχολείται με αυτό το θέμα, να του το δώσετε να το διαβάσει και μετά να το συζητήσετε.
Μια άλλη ιδέα είναι να ορίσετε λίγο χρόνο κάθε εβδομάδα για να συζητάτε ένα συγκεκριμένο θέμα μετά το βραδινό φαγητό. Καθορίστε το θέμα από την αρχή της εβδομάδας, για παράδειγμα τη Δευτέρα μπορείτε να αποφασίσετε ότι την Τετάρτη το βράδυ θα μιλήσετε για το ποια ζώα ζουν στο Περού. Πείτε στο παιδί σας να κάνει μια έρευνα και σκεφτείτε κάποιες ερωτήσεις. Θα έρθει προετοιμασμένο στη συζήτηση την Τετάρτη και θα νιώθει πολύ πιο άνετα να συμμετέχει. Με το πέρασμα του χρόνου, λογικά, θα αποκτήσει αυτοπεποίθηση ώστε να συμμετέχει σε συζητήσεις γενικότερα.
Η θετική στάση μετράει
Πάνω απ’ όλα, ο καλύτερος τρόπος για να βελτιώσετε την αυτοπεποίθηση είναι να πείτε στο παιδί σας πόσο καλά τα πηγαίνει. Αποφύγετε να το «τσεκάρετε» πιέζοντάς το να χρησιμοποιεί τα Αγγλικά σε περιστάσεις όπου δεν νιώθει άνετα. Αντίθετα, δώστε του χρόνο να αρχίσει να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με φυσικό τρόπο. Όταν μιλάει Αγγλικά, επαινέστε το συγκεκριμένα, ώστε να ξέρει τι ακριβώς έκανε καλά – πείτε του ότι μίλησε ευγενικά, καθαρά, ότι χρησιμοποίησε πολλές διαφορετικές λέξεις και ότι συνέχισε τη συζήτηση. Όσο πιο συγκεκριμένος είναι ο έπαινός σας, τόσο πιο πολύ νόημα θα έχει, και τόσο πιο πολύ θα αυξάνεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού σας να μιλήσει!